”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns læring.”
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 24-25
Hvordan samarbejder vi med forældrene om barnets og børnegruppens trivsel og læring?
- Vi er åben for dialog med forældrene
- Vi har forældresamtaler om barnets trivsel og udvikling minimum 1 x årligt
- Vi inspirerer til hvad barnet er interesseret i og har brug for
- Vi indhenter oplysninger fra forældrene om barnet og skaber genkendelighed mellem hjem og institution
- Vi holder forældremøder 2 x årligt
- Vi gør brug af AULA i forhold til information til og fra forældre
Eksempler:
- Vi har et indkøringsskema som vi udfylder med forældrene, når barnet starter i vuggestuen.
- Vi gør brug af vidensoverdragelses-skema og der kan afholdes samtaler efter behov
- Vi gør brug af TOPI, og taler ud fra hvad den viser os, til brug i trivselssamtaler med forældrene
- Vi kommer med anekdoter og eksempler fra barnets dagligdag, der giver forældrene indsigt i barnets hverdagsliv i institutionen
- Sprogvurderinger – vi giver redskaber til hvordan der kan arbejdes med sproget i hjemmet, og således samarbejder vi ud fra fælles strategier
- Vi giver råd og vejledning fx om brug af sut, selvhjulpenhed, udfordringer i institution og i hjemmet