Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde med forældre om børns læring

Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns læring.

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 24-25

Hvordan samarbejder vi med forældrene om barnets og børnegruppens trivsel og læring?

 

  • Vi er åben for dialog med forældrene
  • Vi har forældresamtaler om barnets trivsel og udvikling minimum 1 x årligt
  • Vi inspirerer til hvad barnet er interesseret i og har brug for
  • Vi indhenter oplysninger fra forældrene om barnet og skaber genkendelighed mellem hjem og institution
  • Vi holder forældremøder 2 x årligt
  • Vi gør brug af AULA i forhold til information til og fra forældre

 

Eksempler:

  • Vi har et indkøringsskema som vi udfylder med forældrene, når barnet starter i vuggestuen.
  • Vi gør brug af vidensoverdragelses-skema og der kan afholdes samtaler efter behov
  • Vi gør brug af TOPI, og taler ud fra hvad den viser os, til brug i trivselssamtaler med forældrene
  • Vi kommer med anekdoter og eksempler fra barnets dagligdag, der giver forældrene indsigt i barnets hverdagsliv i institutionen
  • Sprogvurderinger – vi giver redskaber til hvordan der kan arbejdes med sproget i hjemmet, og således samarbejder vi ud fra fælles strategier
  • Vi giver råd og vejledning fx om brug af sut, selvhjulpenhed, udfordringer i institution og i hjemmet