Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Øvrige krav til indholdet i den pædagogiske læreplan

Inddragelse af lokalsamfundet

”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børn.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 29

Hvordan inddrager vi lokalsamfundet i arbejdet med at skabe pædagogiske læringsmiljøer for børn?

  • Gåture i nærmiljøet
  • Besøg på skolen
  • Gør brug af skolens gymnastiksal og sansesal
  • Låner klubbens lokaler
  • Sejler med havnebussen
  • Går til arrangementer i kirken
  • Tager på ture til Karens minde
  • Går på bibliotek
  • Cykler til Valbyparken
  • Går på legepladser i nærmiljøet
  • På tur til Utterslev mose

 

Eksempler:

  • Vi er kulturformidlere når vi deltager i lokalsamfundets aktiviteter og tilbud. Fx når vi tager i kirken ved juletid, tager på tur til Karens minde og kigger på dyr. Når vi på kulturdagene tager rundt og kigger på byen i forhold til tilbud.
  • Vi er på skolen og kigger på deres udstillinger, fisk i akvariet og udsigten på taget                                           
  • vi skaber genkendelighed ved at være en del af barnets nærmiljø. Det er fx når vi går nede ved vandet og kigger på skibene, gør brug af havnebussen, kigger på husbåde. Vi ser på byggeriet og de nye kanaler og broer der dukker op. Vi tager på besøg i børnenes gårde og finder hoveddøren hvor de bor.
  • Vi låner bøger på biblioteket og har et samarbejde med bibliotekaren, når vi har projekter, temaer og lignende.

 

Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø

”Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer.  Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal ind­drages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 30

Hvordan integrerer vi det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i det pædagogiske læringsmiljø?

Børnehave leg
  • Vi skaber små læringsmiljøer, i alle rum
  • Vi er opmærksomme på ro, farver, støj og overskuelighed i rummene
  • Vi er opmærksomme på at vi i rummene tilbyder mulighed for fin- og grovmotoriske udfordringer
  • Vi er nysgerrige på og skaber plads til at være eksperimenterende med udgangspunkt i barnets interesser
  • Vi gør brug af sansesal, gymnastiksal og værksted
  • Vi lærer barnet at udvikle selvstændighed og sætte grænser for sig selv
  • Samspillet mellem voksen og barn skal være respektfuld og anerkendende
  • Vi er opmærksomme på vores stemmeleje og hvordan vi taler med barnet
  • Vi inddrager alle og skaber plads til og accept af forskelligheder
  • Vi følger barnets nysgerrighed og udvikler rummene i forhold til børnegruppen
  • Vi skaber genkendelighed i dagligdagen og ro i overgange
  • Vi holder fokus på barnet i aktiviteten
  • Vi gør brug af redskaberne fra ”Fri for Mobberi”
  • Vi har fokus på hygiejne
  • Vi har støjplader på væggene
  • Vi gør brug af tæpper på bordene når børnene leger i forhold til støj
  • Vi lufter ud flere gange dagligt

 

Eksempler:

  • Vi råber ikke af barnet, hverken gennem lokalet eller andre steder – vi går hen til barnet og taler med det 
  • Når barnet har en adfærd, der ikke er hensigtsmæssig, giver vi løsningsmuligheder. Vi anerkender barnets følelser og sætter ord på.
  • Vi deler legetøj og funktioner op, så det er nemt og overskueligt for barnet
  • I konflikter med andre børn lærer vi barnet at mærke sig selv, at sige STOP, at spørge ind til og sætte ord på situationen og hjælper dem med at komme videre
  • Vi skaber ro, ved at dele børn op i mindre grupper, at tale i dæmpet stemmeleje og være nærværende voksne
  • Vi griber dagen og tager hensyn til barnets behov for udfoldelse. Det er ikke altid nødvendigt at en planlagt aktivitet skal gennemføres, fx kan der være behov for, at en gruppe børn tilbydes en anden aktivitet eller kommer ud og bruger kroppen mere fysisk.

 

Børnemiljø- udsagn fra børnehavebørn

Kan du lide at gå i Børnehave?

  • Ja, for jeg kan lege med LEGO
  • Ja, fordi jeg kan lege med mine venner og lege med mini-LEGO
  • Jeg kan lege med mine venner
  • Ja, for jeg kan tegne og være på legepladsen
  • Ja, jeg kan tegne og lave perler og lege med mine venner
  • Ja, fordi vi snart skal bage kage og vi kan male

 

Hvad synes du om maden?

  • Noget af maden kan jeg godt lide og noget kan jeg ikke lide
  • Suppen er bedst og boller
  • Spaghetti er det bedste
  • Den er god
  • Pasta med kødsovs er det bedste
  • Ja, den er god

 

Hvad synes du om legepladsen?

  • Den er god fordi jeg kan klatre på klatrestativet
  • Ja, for jeg kan klatre på stakittet og rutsje
  • Jeg kan gynge og lege i sandkassen
  • Den er sjov fordi jeg kan rutsje
  • Den er sjov at lege på
  • Ja, pga. jeg kan lege i sandkassen og gynge
  • Den er god fordi den er grøn og stor
  • Vi har mange cykler og legetøj
  • Vi laver varm kakao på bål
  • Der er mange træer
  • Jeg leger i hængekøjen

 

Kan i nemt finde rundt på stuerne?

  • Vi kender godt vores børnehave, fordi dørene altid er åbne

 

Hvordan finder i legetøj?

  • Vi finder legetøj, fordi vi kan se det
  • Vi finder legetøj, fordi der er meget legetøj