Alsidig personlig udvikling

Revideret: 2021

”Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 36-37

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes alsidige personlige udvikling?

• Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Alsidig personlig udvikling
  • Alle børn har brug for at blive set, når de møder ind om morgenen og går hjem om eftermiddagen
  • Vi arbejder med barnets selvhjulpenhed i alle gøremål for at danne selvstændighed. Vi tager udgangspunkt i barnets formåen og i forhold til barnets overskud på dagen.         Det vil sige, vi hjælper og opmuntrer barnet så det bedre kan overskue resten af aktiviteten.
  • Vi hjælper barnet til at få øje for andre børn
  • Vi spiser i faste grupper, for at skabe tryghed
  • Vi skaber genkendelighed via rutiner
  • Vi skaber rum for, at alle børn har mulighed for at fordybe og udvikle sig i spontan leg
  • Vi voksne kan være medskabende til at udvide legen for at få flere børn med ind i legen. Det er altid en vurdering af legens indhold
  • Vi laver voksenstyrede aktiviteter, blandt andet ud fra årshjul, for at skabe en fælles grundforståelse
  • Vi prioriterer at gå fra med børn, der har ekstra behov for dette
  • Vi er nysgerrige med børnene om deres liv
  • Vi respekterer barnets grænser og afstemmer vores forventninger til barnet
  • Vi sætter ord på og udfordrer barnets følelsesliv.

• Vi spiser frokost og et barn spiser mad med fingrene. Vi er nysgerrige sammen med barnet.: ”Se, jeg spiser med gaffel. Kan du også spise med din gaffel?” Barnet tager sin gaffel op i hånden og øver med at få et stykke kylling på sin gaffel. `Se, om du kan stikke din gaffel ned i kyllingen`. Barnet prøver at få kylling på sin gaffel. Det lykkedes og barnet forsøger sig igen og siger: `Se, jeg spiser som dig`.
  • Vi rummer alle børn og går fra med indkøringsbørn, børn der er syge, børn der bliver      kede af det, børn der ikke kan rumme aktiviteten - vi viser dermed anerkendelse og omsorg, når der er noget barnet ikke kan rumme.
  • Vi skaber en følelse af glæde og det at være betydningsfuld, når et barn får lov til at hjælpe. Fx X kan ikke finde sin bamse, Y finder bamsen og kommer hen med den til en voksen. Den voksne beder Y om at give det til X. X bliver glad og krammer sin bamse hårdt. Y snakker længe med den voksne om, hvordan han hjalp X med at finde hans bamse så han blev glad igen.
  • Vi skaber rum for interaktion mellem børn. X sidder med knapper ved et bord. Y sidder passivt ved siden af og kigger. X giver Y en knap og siger `Værsgo`. Y tager imod knappen. `TAK`, siger han. Rammen for aktiviteten er med til at understøtte at begge føler sig delagtige i aktiviteten.
  • Et barn sidder for sig selv i et hjørne og leger med biler. Vi er opmærksomme på barnet og spørger ind til barnets leg med biler. Ud fra det vurderer vi om barnet er tilfreds med at lege alene eller har lyst til at have flere med i legen.
  • Et barn står et stykke fra en gruppe børn, der er i gang med en leg. En voksen går hen og taler med barnet. Barnet giver udtryk for, at han rigtig gerne vil være med i legen, men han føler sig lidt genert. Den voksne snakker med de andre børn, der gerne vil have ham med i legen. Den voksne foreslår, at en af de andre børn i legen går over og inviterer ham ind i legen. Han bliver glad for invitationen og kort tid efter er han en del af legen.
  • Vi har en fælles sangleg med børnene, hvor vi synger `Svup Karoline mavepine`. En kurv med lette bolde bliver smidt ud i rummet som små lopper der hopper. Børnene skal fange dem ind og putte dem i kurven igen. Boldene er kastet og alle børn jubler. Da alle børn derefter løber rundt for at fange boldene, er der et barn der smider sig på gulvet og bliver ked af det. Den voksne sætter sig ned på gulvet, tager ham op på skødet og sammen kigger de på børnene der samler bolde ind. Den voksne smiler til barnet. Hurtigt hopper barnet op og hjælper glad til med at samle bolde.
  • Vi viser og fortæller eventyr for børnene. Hos barnet ser vi: glæde, latter, frygt, gys og overraskelse.