Kultur, æstetik og fællesskab

”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 46-47

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø, at børnene gør sig erfaringer med kultur, æstetik og fællesskab?

• Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Kultur, æstetik og fællesskab

• Vi holder traditioner – Jul, Luciaoptog, Påske, Fastelavn, Katten af tønden, Halloween, fødselsdage, sommerfest, Gallafest
  • Vi synger sange/sang- og fagtelege, gør brug af rim og remser, vi laver egen musik med lyde, vi bruger IPad som supplement
  • Vi eksperimenterer med forskellige materialer i det kreative udtryk. Som maling, materialer fra natur, genbrugsmaterialer, perler m.m.
  • Vi pynter op i forhold til traditioner, temaer og årstider
  • Vi inddeler rum i forskellige legefunktioner, så det bliver nemt for barnet at navigere rundt på stuerne
  • Vi har fokus på forskellige kulturer
  • Vi tager på ture for at se på de danske kulturskatte og kulturelle oplevelser der tilbydes ude i byen
  • Vi læser bøger
  • Vi har faste kendte daglige rutiner
  • Vi sætter alle vores sanser i spil
Børn der fordyber sig

• Børnehavebørn og voksne laver cirkusforestilling for forældre. Før forestilling er man nysgerrige sammen, hvordan en forestilling sættes op. Der kigges på fjernsyn og IPad og tales om det på samlinger og i mindre grupper. Der øves, der laves kostumer og indbydelse og der bliver holdt generalprøve for vuggestuen.
  • I vuggestuen viser vi teater og leger eventyret. Vi har lavet en skov af kegler. Vi har dannet et rum af foldeud-madrasser. Vi har sat 3 skåle ind i rummet, 3 ting der indikerer stole og 3 ting der indikerer senge. Sammen og hver for sig leger og udforsker vi eventyret `Guldlok`.
  • Der laves mad over bål. Vi får skabt en fælles bålkultur, hvor børn får indsigt i materialer som træ og ild, hvad koger, hvad steger. Æg bliver slået ud på en varm sten og det bliver til spejlæg.
  • Der er i løbet af året fokus på forskellige kulturer. Her kigger man fx på sprog, madkultur, hvem kommer fra hvilke lande og hvordan ser flaget ud, vi kigger på landkort, hvem regerer landet, hvad er landet kendt for m.m.
  • Vi spiser på samme tidspunkter og har faste pladser til frokost. Vi taler sammen om maden og andre emner når vi spiser og/eller er stille sammen. Vi motiverer barnet til at smage maden med opmuntring og positiv snak. Barnet deltager aktivt i måltidet, hælder vand op i glas m.m.
  • Vi går ud i al slags vejr. Vi taler om vejret, vi mærker vejret. Det regner, jeg bliver våd, jeg kan hoppe i vandpytter. Det sner, det er koldt, jeg kan bygge en snemand, is smelter når jeg tager det ind i varmen. Det er sommer, det er varmt, solen skinner, jeg bliver tørstig, jeg skal have solcreme og solhat på. Det blæser, jeg mærker blæsten, jeg kan falde når det blæser meget, vi kan se på ting der blæser.