Forældresamarbejde om børns trivsel, læring, udvikling og dannelse

Faktaboks - Forældre

Reflektér:

Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.

1. Hvordan samarbejder og kommunikerer vi i det daglige med forældrene om børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse?
    Hvilke rammer og regler har vi for forældresamarbejde? (Det gælder både de overordnede rammer og den konkrete håndtering i hverdagen. Er det fx o.k. at afbryde en aktivitet med børnene, hvis en forælder har brug en snak?)

2. Hvordan oplever vi samarbejdet med forældrene i forhold til at rådgive og vejlede dem om deres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse?

3. Hvordan arbejder vi med at møde forældrene forskelligt og tilpasse samarbejdet ud fra deres behov?

4. Hvad ved vi om, hvordan forældrene oplever vores samarbejde, rådgivning og vejledning?
    Inddrager vi synspunkter og viden fra forældrene?

Vurdér:

I hvilken grad lykkes vi med, at forældrene er aktive medspillere om barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse inden for disse dimensioner?

Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis den seneste måned. Der er valgt tre dimensioner af forældresamarbejde. I kan supplere med flere dimensioner.

Vurder Forældre

Beslut:

Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?

Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.

Beslut Forældre