Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Det Brede Læringssyn

 Det brede læringssyn

Faktaboks - læringssyn

Reflektér:

Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.

  1. På hvilke måder har vi fokus på lærings­ processer gennem hele dagen (leg, børneinitierede og vokseninitierede aktiviteter og rutiner)?
     
  2. Hvordan tilrettelægger vi det pædagogiske læringsmiljø, så det både støtter børnenes kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive læring?
    Hvordan kan vi følge og støtte barnets undren og nysgerrighed? Hvordan udfordrer og støtter vi børnene i at få nye ideer og erfaringer med vedholdenhed og gåpåmod?
     
  3. Oplever vi, at det er alle børn, der viser deres undren og nysgerrighed ved fx at stille spørgsmål e.l.?

Hvad tænker vi om, og hvad gør vi for, de børn, der sjældent giver udtryk for deres undren og nysgerrighed?

4. Hvordan arbejder vi med at følge op på, om vi lykkes med det pædagogiske lærings­ miljø i forhold til, hvad børnene får ud af det?
Hvordan sikrer vi, at vi kommer hele vejen rundt i forhold til de seks læreplanstemaer?

Vurdér:

I hvilken grad har vi fokus på hver af disse tilgange, når vi arbejder med brede lærings­ processer?
Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis den seneste måned. Der er valgt tre tilgange til at arbejde med brede læringsprocesser. I kan supplere med flere tilgange.

Vurdér læringssyn

Beslut:

Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?

Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.

Beslut læringssyn