Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børn i udsatte positioner

Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 26

Hvordan skaber vi et pædagogisk læringsmiljø, der tager højde for og involverer børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes?

  • Alle børn kan i perioder/situationer være i en udsat position
  • Alle børn bliver inkluderet i fællesskabet med udgangspunkt i, hvad den enkelte evner og formår
  • Vi gør brug af de fire forskellige typer i `sammen om sprog`– den sociale, den afventende, egen dagsorden og den passive – for at spotte om barnet kan være i en udsat position og for at være opmærksomme på gruppesammensætningen
  • Børn har forskellig tilgang til læring
  • Vi gør brug af ressource-team
  • Vi gør brug af SMTTE-model
  • Vi gør brug af TOPI x 2 årligt
  • Forældresamarbejde

 

Eksempler:

  • Vi gør brug af videofilmning for at kigge på vores praksis i blandt andet overgange
  • Vi kigger på mulige legerelationer, hvem der kan lære noget af hvem, hvilken ro er der brug for, hvilken udfordring skal der arbejdes med og vi giver plads til, når barnet har større behov for en voksen i en periode
  • Ved brug af de forskellige redskaber kan vi danne os et billede af barnet og skabe de bedste betingelser for trivsel og udvikling
  • Vi taler med forældre om forskelle og ligheder i opfattelse af barnets udvikling og trivsel, for at give forældre og os selv redskaber til arbejde med barnets udfordringer
  • Alle børn er unikke og intet barn skal føle sig forkert. Sammen er vi nysgerrige på situationen og danner et erfaringsgrundlag.  Fx Til frokost putter et barn et stykke rødbede i sit glas. Vi undrer os sammen. Hvordan kan det være at vandet bliver rødt, når man putter rødbede i glasset. Når et barn ikke har forstået en besked, går vi hen og støtter barnet og giver redskaber til at komme i mål.