Social udvikling

Revideret: 2021

”Social udvikling er udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til, og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed.
Gennem relationer til andre udvikler børn empati og sociale relationer, og læringsmiljøet skal derfor understøtte børns opbygning af relationer til andre børn, til det pædagogiske personale, til lokal- og nærmiljøet, til aktivi­teter, ting, legetøj m.m.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 38-39

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø børnenes sociale udvikling?

• Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Social udvikling

• Vi danner mindre grupper for børnene, så det bliver mere overskueligt for det enkelte barn at få venner samt at skabe ro og fordybelse til legen
  • Via fælles temaer, skaber vi fælles grundforståelse
  • I leg og aktiviteter vi barnet til, at få erfaringer i at være en del af en gruppe og at acceptere forskelligheder
  • Vi støtter barnet i at sætte grænser for sig selv og giver redskaber til at komme videre. Vi sætter ord på og/eller taler om situationen med barnet, når noget i et samspil er gået galt
  • Vi taler med forældrene om hvordan barnet er i samspil med andre børn og evt. samarbejder om dette
  • Vi følger barnets spor og griber barnets ytringer, fantasi og ideer
  • Vi sætter ord på barnets følelser og oplevelser - vi giver barnet plads til at sætte ord på egne følelser og oplevelser
  • Vuggestuens ældste børn besøger børnehaven en gang om ugen, for at skabe relationer til andre børn samt en begyndende indsigt i at gå i børnehave
  • Der er brobygning mellem børnehave og skole

Børn som leger sammen

• Vi lærer barnet at sige STOP, når der er noget det ikke vil have.
  • Vi hjælper børn med relations dannelse. Fx ved at danne legegrupper med udgangspunkt i specifikke relationer, vi kan se være givtige for børnene. Det kan fx være børn der godt kan lide at være sammen, børn der kan lære noget af hinanden eller børn hvor vi kan se mulighed for nye venskaber
  • Vi har åbne døre mellem stuerne, så der er mulighed for at skabe venskaber og lege på tværs af grupperne
  • Vi søger dialog med børnene, fx i forbindelse med frokost hvor vi har mulighed for at fordybe os i samtaler, der kan gøre os klogere på sociale behov
  • Ved opvisninger for andre børn og forældre, er vi opmærksomme på at alle børn ikke kan lide at stå frem. Vi motiverer, vi tager hensyn og tildeler barnet en rolle det magter og vil, samtidig bliver de andre børn opmærksomme på og rummer hinandens styrker.
    Eksempel: Vi har en teaterforestilling `De tre små soldater`. 3 drenge har ikke lyst til at stå på scenen. En voksen siger.: `Kan i hjælpe mig. Jeg skal være træ og vi mangler flere træer, der skal stå bagi. Børnene vil gerne være træer sammen med den voksne. På dagen, hvor opvisningen er, er der et af børnene der ikke har lyst til at gå på scenen alligevel. En voksen siger: `Så kan du være sceneinstruktør sammen med mig og hjælpe til med at forestillingen bliver god`.

• Vi skaber rum for at børnene hjælper hinanden. Vi laver makkerpar, vi griber øjeblikke hvor et barn har brug for hjælp, vi rydder op sammen.
  • Vi lærer barnet at se andre børn, ved at tale om `Fri for Mobberi`, om følelser og hvordan man har det med sig selv og hinanden. Vi bruger dialogkortene i `Fri for Mobberi` og her er det vigtigt, at det er børnene og ikke os der sætter ord på. Når vi oplever konflikter kan vi tage kortene frem i øjeblikket eller på en samling.
  • I overgang fra vuggestue til børnehave: Vuggestuens ældste børn besøger børnehaven hver fredag. Vi skaber genkendelighed, tryghed, indsigt i og forventninger til at være i større grupper med andre krav og søskende kan hilse på hinanden og lege sammen. Vi er nysgerrige sammen med børnene på de nye rammer og vi hilser på ny voksne og børn. Vi arbejder med eventyr i vuggestuen. I børnehaven vil de lave en forestilling med et af de eventyr vi arbejder med. Vi skaber genkendelighed og sammenhænge fra vuggestue til børnehave
  • Vi inspirerer børn til leg. Fx vi laver dukketeater med Bukkebruse og vi ser historien udfolde sig i den fri leg, hvor flere børn griber ideen.

I vuggestuen arbejder vi med at gøre overgangen fra leg til frokost mere tydelig for børnene. Det gør vi ved at en voksen henter børnene ind til spisning mens vi synger en lille `Vi skal spise-sang`. Der venter 2 voksne på stuen. De hjælper børnene med at finde deres pladser. Serveringspersonen har lagt hagesmække frem. Børnene har vasket hænder med dem, de er i funktionsgruppe med. De voksne, der skal spise med børnene er klar til at tage imod børnene. Mens vi venter på maden synger vi sange og siger rim og remser. Endvidere arbejder vi med, i alle overgange, at der bliver skabt en tryg base. En voksen vil altid sidde i børnehøjde for at skabe ro og tryghed.