Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krop, sanser og bevægelse

Revideret 2021

 

Børn er i verden gennem kroppen, og når de støttes i at bruge, udfor­dre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen – gennem ro og bevægelse – lægges grundlaget for fysisk og psykisk trivsel. Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden, følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relationsdannelse udgår fra kroppen”.
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 42-43

 

Pædagogiske mål for læreplanstemaet

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø udviklingen af børnenes krop, sanser og bevægelse?

Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:

  • Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Krop, sanser og bevægelse
  • Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag
  • Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer.

Vi inddeler børn i mindre grupper

  • Vi laver motoriske aktiviteter – såvel finmotoriske som grovmotoriske
  • Vi arbejder med forskellige materialer og farver
  • Vi tilbyder bevægelseslege og fagtesange
  • Vi hviler/sover med børnene
  • Vi bager og smager
  • Vi går ud i al slags vejr for at mærke årstiderne
  • Vi går ture, går på trapper, løber op og ned af bakker
  • Vi tager tøj af og på
  • Vi dækker bord, øser mad op, hælder mælk op, smager på mad
  • De mindste børn rører ved maden, putter mad op i glas og opdager f.eks. mælken skifter farve, når rødbeden er i mælken.

 

 

Sansegynge

Barn på klatrestiv

 

 

 

 

 

 

Eksempler:

  • I vuggestuen er der et rum med redskaber og gode muligheder for fysiske udfoldelser, vi har mulighed for at gøre brug af sansesalen, gymnastiksalen og legepladsen, vi går på ture.
  • Vi hopper, vi danser, vi går, vi løber, vi triller, vi balancerer, vi kravler op og ned, over og under, vi tramper hårdt, vi tramper blødt, vi tager tøj af og på og meget mere.
  • Vi arbejder med og udfordrer sanserne. Her har vi fokus på sanserne, via fx vand og is. Vi putter ting i vand og fryser det, så det kan smelte i varmen, vi arbejder med ord som kold, varm, våd, tør. Vi har duftende blomster. Vi mærker på insekter, har sansebade til fødderne. Vi synger om sanser, siger rim og remser om sanser. Vi smager på ting, surt og sødt. Vi mærker vinden i håret og solens varme, vi mærker regnen. Vi puster til sandet. Vi former figurer med forskellige materialer, vi laver forskellige farver med bl.a. frugtfarve og maler med det.
  • Vi bager småkager. Vi laver dej. Vi former kager og trykker ud. Vi putter kage i ovnen. Vi mærker varmen. Vi laver glasur. Vi eksperimenterer med farver. Vi lægger glasur på. Vi smager.
  • Vi har værksted hvor vi hamrer, banker, skruer og saver i træ. Det handler ikke om resultatet, men mere om at holde et søm og hamre samtidigt og at øve redskabernes funktioner.