Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evalueringskultur

Revideret 2021

 

”Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædago­giske mål og herunder en vurdering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Evalueringen skal offentliggøres.

Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sam­menhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 50-51

Pædagogiske mål for evaluering

Hvordan skaber vi en evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer vores pædagogiske læringsmiljø?

Det vil sige, hvordan dokumenterer og evaluerer vi løbende vores pædagogiske arbejde, herunder sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og de tolv pædagogiske mål?

  • Vi bruger 4-metode, SMTTE-model og udarbejdelse af handleplaner
  • Vi holder teammøder hver uge, hvor vi sammen reflekterer over daglig praksis
  • Vi har pædagogiske møder, hvor vi tager pædagogiske situationer og emner op i forhold til hverdags iagttagelser og dilemmaer der skaber nysgerrighed og undring
  • Vi gør brug af videorefleksion. Eksempler: Samlinger, overgang fra leg til spisning, overgang fra spisning til skift, overgang fra bus til institution, indretning af legeplads og hvor søger børnene hen, dialogisk læsning med feed-back til hinanden. Vi bruger videorefleksion med ressourceteam.
  • Vi har `Åbent hus` med ressourceteamet
  • Evaluering sker dynamisk og løbende
  • Der reflekteres individuelt efter hver aktivitet/samspil med det enkelte barn og i de enkelte teams.
  • Vi reflekterer over daglig praksis, hver for sig og med hinanden.
  • Skriftlig evaluering sker efter større temaer i forhold til årshjul, nye pædagogiske strategier og tiltag, på pædagogiske møder, på afdelingsmøder.
  • Vi skriftliggør vores pædagogiske praksis og planlægning. Det gør, at vi får en mere målrettet og løbende evaluering.

 

Hvordan evaluerer vi arbejdet med den pædagogiske læreplan, som skal foretages mindst hvert andet år?
 

  • Læreplanen er et dynamisk redskab, der afspejler vores pædagogiske hverdag og som hele tiden er i udvikling. På de pædagogiske møder diskuterer vi pædagogiske emner og evaluerer på vores pædagogiske arbejde i mindre grupper og/eller samlet.

  • Læreplanen tages også op på vores forældrerådsmøder, hvor forældrene hermed kan få et større indblik i vores pædagogiske tilgang til børnene samt være mere nysgerrige på praksis. Ved forældrenes indsigt, gør vi det muligt at justere praksis i forhold til om deres oplevelse harmonerer med vores.

  • Vi gør brug af den Pædagogiske Konsulents iagttagelser og forslag til tiltag, der bl.a. er givet i vores Pædagogiske Tilsyns Rapport.

Den Pædagogisk Læreplan er færdigudarbejdet 24.02.2021 af Personalet i Støberigade