Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluerende pædagogisk praksis

 

Faktaboks - Evaluering

 

Reflektér:

Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.

  1. Hvordan undersøger og evaluerer vi det pædagogiske læringsmiljø i sammenhæng med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse?
    Har vi fastsat et fokus eller formål med vores løbende evaluering af det pædagogiske læringsmiljø? Hvor står vi stærkt/svagt? Hvordan oplever vi, at vi fagligt set er klædt på til at evaluere og undersøge?
     
  2. Hvad gør vi for at sikre, at vores løbende evaluering er systematisk?
    Hvordan definerer vi ”systematisk”?
     
  3. Hvordan sikrer vi, at vores evalueringer har fokus på sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse frem for blot på aktiviteterne eller blot på børnenes læring?

 

  1. Hvordan sikrer vi, at vi anvender den viden, vi får fra vores evaluering, til at justere vores pædagogiske læringsmiljø?
    Hvornår har en konkret evaluering senest givet ny indsigt i børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse, der har ført til en ændring i vores praksis?

 

Vurdér:

I hvilken grad er vi opmærksomme på følgende dimensioner, når vi evaluerer vores pædagogiske praksis?

Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis de seneste tre måneder. Der er valgt tre dimensioner af en evaluerende pædagogisk praksis. I kan supplere med flere dimensioner.

Vurdér Evaluering

Beslut:

Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?

Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.

Beslut Evaluering