Børnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring og Børnefællesskaber

​​​​​​

• Børnesyn: Alle børn er født sociale, og de udvikler sig i samspil og relationer med andre.
  • Dannelse og børneperspektiv: Deltagelse i meningsfuldt og nærværende samvær med voksne, er en grundlæggende forudsætning for et barns trivsel.
  • Leg: Legen har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagslivet. Legen er et erfaringsrum, hvor børn både får muligheder for at afprøve dem selv, finde på nyt og samtidig må afstemme sig efter de andre.
  • Læring: Børn ses som aktive medskabere af egen læring og udvikling i rammer, de voksne er ansvarlige for.
  • Børnefællesskaber: Alle børn har ret til deltagelse, deltagelse er forudsætning for læring, trivsel og udvikling. De voksne bærer ansvaret for relation, samspil, samvær og stemning.

Hvordan kommer de fem centrale elementer fra det fælles pædagogiske grundlag til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?

Vi deler børn op i mindre grupper:

• For at tilgodese at alle børn lærer og udvikler sig forskelligt
  • For at give ro, overskuelighed og nærvær
  • Af hensynet til barnets perspektiv og interesser
  • Alders- og kønssammensætningen er blandet, så barnet kan spejle sig i og lære af andre børn
  • I barnets leg er vi guidende, understøttende, inspirerende, rammesættende, deltagende og medskabende i børnefællesskabet
  • Vi skaber rammen og lader barnet være deltagende efter barnets egen formåen.

• Dialogisk læsning – vi finder bøger ud fra barnets interesse, vi læser og taler om billeder, vi er nysgerrige sammen
  • Vi deler legetøj og funktioner op, så det er nemt og overskueligt for barnet
  • Barnet har mulighed for at være nysgerrig, deltagende, observerende på egne præmisser i leg, samlinger og aktiviteter. Fx barnet kan sidde og kigge på andre mens de leger eller barnet får mulighed for at gå i periferien af en samling
  • Hvert barn udtrykker sig ud fra egen fantasi og opfattelse, at solen er blå er også et produkt
  • Når vi har temaer og projekter på stuen holder vi emnet så bredt som muligt, så vi kan følge barnets interesse
  • I fri leg bruger vi os selv, som redskab, til at hjælpe barnet ind i legen. Enten ved selv at deltage i legen i en rum tid eller at inspirere og supplere, så der plads til barnet
  • Vi gør brug af modeller til at se målet. Fx vi bygger LEGO, har et billede af en bil vi skal bygge. På den måde kan vi motivere og udfordre barnet til at holde fast i interessen for aktiviteten.