Sammenhængende overgange

Faktaboks - Overgange

Reflektér:

Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.

1. Hvordan arbejder vi ud fra læreplanen for at skabe sammenhæng for børn og forældre i overgangen fra hjem til dagtil­bud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole og SFO/fritidshjem?

2. Hvordan arbejder vi med en tryg overgang til det næste tilbud?

Fx aktiviteter som at besøge det nye sted, tæt dialog med fagprofessionelle fra andre tilbud, arbejde med overgangsobjekter o.l.

1. Oplever vi, at vi har et fælles værdisæt med det andet dagtilbud eller skole og SFO/ fritidshjem?

Er vi enige om, hvad der skal til fra begge parter for at skabe en sammenhængende overgang?

1. Hvad ved vi om dagplejerens/sundheds­ plejerskens/pædagogens/lærerens faglighed og daglige praksis?

Hvordan kan vi blive klogere på det, og hvordan kan den viden bidrage til at skabe sammenhæng?

Vurdér:

I hvilken grad inddrager vi disse perspektiver for at sikre sammenhæng i de forskellige overgange?

Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis det seneste år. Der er valgt tre perspektiver til at sikre sammenhængende overgange. I kan supplere med flere perspektiver.

Vurder Overgange

Beslut:

Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?

Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.

Beslut Overgange