Reflektér:
Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.
- Hvordan arbejder vi ud fra læreplanen for at skabe sammenhæng for børn og forældre i overgangen fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole og SFO/fritidshjem?
- Hvordan arbejder vi med en tryg overgang til det næste tilbud?
Fx aktiviteter som at besøge det nye sted, tæt dialog med fagprofessionelle fra andre tilbud, arbejde med overgangsobjekter o.l.
- Oplever vi, at vi har et fælles værdisæt med det andet dagtilbud eller skole og SFO/ fritidshjem?
Er vi enige om, hvad der skal til fra begge parter for at skabe en sammenhængende overgang?
- Hvad ved vi om dagplejerens/sundheds plejerskens/pædagogens/lærerens faglighed og daglige praksis?
Hvordan kan vi blive klogere på det, og hvordan kan den viden bidrage til at skabe sammenhæng?
Vurdér:
I hvilken grad inddrager vi disse perspektiver for at sikre sammenhæng i de forskellige overgange?
Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis det seneste år. Der er valgt tre perspektiver til at sikre sammenhængende overgange. I kan supplere med flere perspektiver.
Beslut:
Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?
Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.