Indkøring og skolegruppe

Overgang fra vuggestue til børnehave:

Vi har på forhånd talt med jer forældre, om I ønsker at Jeres barn skal gå I vores
udflytterbørnehave Skovbo eller hos Skovfolket her i Støberigade.
Vi tager videst muligt hensyn til dette. Da alt handler om børnenormering, hvor mange børn der stopper og hvor mange der ønsker den specifikke enhed, kan det være vi ikke altid kan opfylde Jeres ønske. I så fald vil vi tage en snak med jer om dette.
Gruppe 5.
I vuggestuen har vi om fredagen gruppe 5. Det er 6 af de ældste børn der kommer på besøg i børnehaven om formiddagen, sammen med 2 personaler. Indimellem kører vi også, med minibussen, til Skovbo. På den måde har jeres børn, inden børnehavestart, både oplevet og set børnene i børnehaven samt hilst på de voksne der arbejder i børnehaven.
Når tiden nærmer sig vil der hænge en folder til Jer i barnets garderobe.
Læs den godt igennem og tag kontakt til den enhed hvor jeres barn skal starte.
Hvis muligt og efter aftale, så tag gerne barnet i hånden og kom på besøg.
Her kan I tale om, hvor lang tid det tager at køre barnet ind samt en masse andre praktiske
oplysninger.
At se stedet sammen med Jeres barn kan gøre det lettere at tale om.
Der kan opstå usikkerhed hos barnet ved alt det nye der sker. Lav derfor ikke de store forandringer for barnet lige før det starter i børnehave. Vent f.eks. med at afvænne barnet fra sut eller ble lige op til og under børnehavestart. I vil, for en periode, kunne opleve at få et meget træt barn med hjem.
I børnehaven er der færre pædagoger til flere børn.
I kommer fra vuggestuen, hvor I i højere grad bliver informeret mundtligt hvordan jeres barn har haft det i løbet af dagen, til at I selv skal opsøge de voksne, når der opstår et behov.
I skal vide, at I altid kan gribe fat i en voksen. Vi vil altid gerne sætte tiden af til dig og dit barn.
Hvis ikke på dagen, så aftal hvornår I så kan tale sammen.
Ligesom det tager tid at starte i vuggestue, så tager det også tid at finde sin plads i børnehaven.
Dit barn går fra at være en af de ældste til en af de yngste børn. Der er nye voksne, flere og ældre børn, nye stuer, nye rutiner og større krav til dit barns selvhjulpenhed.
Ligesom vi anbefaler i vuggestuen, så anbefaler vi også at barnet i børnehaven har blødt tøj på, der er nemt at tage af på. Bukser og bluser uden knapper og sko med velcrolukning.
I vuggestuen har vi, sammen med Jer forældre, været med til at øge barnets selvhjulpenhed samt sociale færdigheder. Færdigheder som kommer barnet til gode, når det starter i børnehaven.
I børnehaven vil jeres barn bruge en stor del af dagen på at lege og således udvikle sine sociale færdigheder. De små børn, der lige er startet i børnehave, spejler sig i de store børn og de store børn fortæller gerne de nye børn hvordan tingene foregår i børnehaven.
I forældre vil se jeres barn vokse og blive mere selvstændige.
Børnehavelivet er en fantastisk tid.

Når et nyt barn skal starte i børnehaven, er den første dag et kort møde mellem familie og børnehaven. Det foregår mellem 9:30 og 10:30 på den pågældende stue, som barnet skal starte på. Her lærer vi hinanden lidt at kende, samt aftaler, hvordan resten af indkøringen skal forløbe. Som udgangspunkt tager indkøring cirka en uge, men kan varierer efter behov.

Skolegruppe:

Overgangen fra børnehave til skole sker i det år, hvor barnet fylder 6 år. I barnet sidste år i børnehaven, bliver de en del af skolegruppen, der samles en gang om ugen og laver skolerelaterede aktiviteter. Skolegruppen har brobygning med de andre børnehaver i klyngen, samt vores udflytterafdeling Skovbo, hvor børnene lærer nogle af deres nye skolekammerater at kende. Når skolestarten nærmer sig, tager skolegruppen på skolebesøg, der kommer også besøg fra skolens personale i børnehaven.

Skolegruppens formål er at gøre børnene skoleparate, i form af selvhjulpenhed og styrkelse af barnets egne kompetencer så de kan indgå i sociale fællesskaber. Børnene bliver præsenteret for forskellige opgaver, så som at kunne modtage og forstå kollektive beskeder, lytte og vente på tur.