Sammenhæng til børnehaveklassen

”Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan der i børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges et pædagogisk læringsmiljø, der skaber sammenhæng til børnehaveklassen.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 27

Hvordan tilrettelægger vi vores pædagogiske læringsmiljø for de ældste børn, så det skaber sammenhæng til børnehaveklassen?

• Der bliver i løbet af året dannet en gruppe med de ældste børn, der skal starte i børnehaveklasse.
  • Vi vil være med til at skabe positive forventninger til at gå i skole, at støtte barnet i større selvstændighed, give indblik i fællesskabets rammer, have fokus på at hjælpe hinanden og at forstå kollektive beskeder
  • Der samarbejdes på tværs af enhederne
  • Alle førskolebørn tager på fælles ture og er i gruppe sammen i maj og juni
  • Der er besøg af voksne fra KKFO ca. 3 gange, så de kan se børnene i deres vante rammer og for at børnene kan få kendskab til de nye voksne
  • Børnene besøger skolen en gang før skolestart, hvor de bliver taget imod, af en børnehaveklasse og nogle lærere. Her bliver de vist rundt og kan børnene stille spørgsmål til det at gå i skole
  • Vi har brobygning, hvor vi på tværs i klyngen mødes. I maj og juni er det fast 1-2 gange ugentlig, at børnene laver noget sammen. Inden da, kan de besøge hinanden sporadisk. Vi har fokus på ”Kendskab giver venskab”.
  • Der arrangeres lege med fokus på samarbejde, vi har temaer (former, mønstre, dyr, planeter, lande, tal og bogstaver) med henblik på at være nysgerrige sammen, fordybelse, koncentration, det at give noget til og være en del af en gruppe, der arbejdes med at turde sige noget i samlinger.

Eksempler:

• Vi sætter lege i gang med fokus på samarbejde. En leg kan være ”Vælg en pind”. Børnene skal ud og finde en pind, som de skal bruge til stafet.
  • Der arrangeres fælles ture på tværs i klyngen. Fx tur til Karens minde. Børnene skal lære at holde i hånd, holde rækken, passe på trafikken, være opmærksomme på hinanden. Børnene får kendskab til hinanden og til hinandens forskelligheder. Børnene lærer andre børn at kende, hvor venskaber får mulighed for at spire.