Natur, udeliv og science

Revideret 2021

”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension. Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.”
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 44-45

Pædagogiske mål for læreplanstemaet

Hvordan understøtter vores pædagogiske læringsmiljø, at børnene gør sig erfaringer med natur, udeliv og science?

Herunder, hvordan vores pædagogiske læringsmiljø:

• Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Natur, udeliv og science
  • Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag
  • Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer.

• Vi taler om vejret og årstiderne
  • Vi går ud i al slags vejr
  • Vi tager på ture – Karens minde, Valbyparken, ZOO, skoven, havnebussen
  • Vi samler blade, sten, grene m.m.
  • Vi laver mad over bål
  • Vi leger med vand
  • Vi laver pynt der passer til årstider og traditioner
  • Vi kigger på insekter
  • Vi hører lyde fra naturen på IPad
  • Vi giver plads til børns fantasi og fascination af naturen
  • Vi har døbt grupper efter bær, ænder og eventyr og har billeder af det i enhederne
  • Sammen er vi nysgerrige på og undersøger naturfænomener
Børn på klatrestativ

Eksempler:

• Vi samler kastanjer til kreative produkter. Vi laver kastanjedyr, vi bruger kastanjer til at synliggøre mængde og talforståelse. Vi samler blade. Vi laver billeder af blade.
  • Vi finder insekter på legepladsen. Vi kigger i bøger og læser om insekterne vi har fundet. Hvad hedder insektet, hvor bor det, hvad spiser det, hvor gammelt bliver det, hvordan lyder det, hvordan forsvarer det sig? Insekter kan flyve. Hvad kan mere flyve?
  • Vi leger med vand. Vi vasker legetøj, vi bruger vandfarver, vi putter vand i sandet, vi sprøjter med vand, vi vander blomster, vi drikker af og puster med sugerør i vand, vi hopper i vandpytter, vi smelter sne.
  • Vi udforsker vores legeredskaber, og det enkelte barn flytter grænser ift. hvad det kan og tør.
  • Vi gør tøj vådt. Vi ligger det ud i frostvejr. Vi ser hvad der sker. Vi mærker tøjet er stift. Hvad sker der med tøjet, når det kommer ind i varmen.
  • Vi putter ting i en skål med vand. Hvad flyder og hvad synker.
  • Vi laver kunstigt sne med kartoffelmel og bodylotion.