Børnehaven

Velkommen til børnehaven

I børnehaven i Støberigade går der 44 børn i alderen 3-6 år fordelt på to stuer: Alferne og Skovserne. I Skovfolket er der tilknyttet 7 faste personaler, derudover vil der løbende være studerende i både korte og længere forløb, da Støberigade er en uddannelsesinstitution. Vi arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan, samt institutionens egne pædagogiske mål og værdier. Begge dele kan der læses mere om i afsnittet pædagogik.

Vi lægger stor vægt på, at hvert enkelt barn har en meningsfuld hverdag. Vi ønsker, at barnet skal føle sig set og anerkendt, som en del af fællesskabet, og at barnet har en hverdag i institutionen, hvor det trives og udvikler sig. Vi bestræber os derfor på at dele børnene op i mindre grupper flere gange ugentligt, for at fremme nærværet og dialogen med det enkelte barn. På den måde opnår vi også at arbejde intensivt med sprogudviklingen hos børnene, som også er noget vi fokuserer meget på.
Udover at have øje for sprogudviklingen, når børnene er opdelt i mindre grupper, har vi også daglige dialogiske aktiviteter som fx dialogisk læsning og samling samt projekter, der alle har som mål at lade barnet komme til orde og deltage i sproglig kontekst. Vi er generelt meget nysgerrige på børnene, og det de fortæller, og vi prioriterer at lade børnene udtrykke sig og udfolde sig verbalt.
Vi mener, at børn bedst føler sig som en del af fællesskabet, hvis de oplever at føle sig inkluderet og at have medbestemmelse. Vi planlægger derfor i høj grad vores pædagogiske aktiviteter ud fra børnenes spor, interesser og nysgerrighed.
I relation til vores fokus på, at barnet skal føle sig som en værdifuld del af fællesskabet arbejder vi med et redskab, der hedder “Fri for mobberi” i samarbejde med Maryfonden og Red Barnet. ”Fri for mobberi” er med til at styrke gode- og understøtte nye- venskaber og budskabet om, at der skal være plads til alle.

I børnehaven arbejder vi også struktureret med børnenes selvhjulpenhed for eksempel i forhold til at vaske hænder, tage tøj af og på, samt ved borddækning og oprydning ved spisesituationer. Vi arbejder med selvhjulpenhed ud fra det udviklingstrin barnet befinder sig på og fordi der er et bredt spænd i alderen hos børnene, er de gode til at hjælpe- og spejle sig i hinanden.

Forældresamarbejdet er også en væsentlig del af vores pædagogiske arbejde i institutionen, da vi mener, at et godt samarbejde mellem personale og forældre bidrager til den bedst mulige trivsel og udvikling hos barnet. Vi tilbyder derfor forældresamtaler to gange om året, eller efter behov, og afholder to forældremøder.