Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bliv klogere på jeres pædagogiske praksis

Ønsker I at stille skarpt på jeres pædagogiske praksis ud fra den styrkede pædagogiske læreplan? Denne selvevaluering kan hjælpe jer til at reflektere over og vurdere jeres praksis, så I finder frem til næste skridt mod, at den styrkede pædagogiske læreplan blive en del af jeres praksis.

En selvevaluering giver en ramme for en struktureret dialog om og analyse af jeres pædagogiske praksis inden for områder af den styrkede pædagogiske lære- plan. Gennem dialogen får I et indblik i hinandens oplevelser og forståelser af praksis ud fra nogle refleksions- og vurderingsspørgsmål.

Når I arbejder med områderne i selvevalueringen, vil I blive klogere på, hvor I er godt på vej, og hvor I har brug for at arbejde mere med jeres pædagogiske praksis. Selvevalueringen guider jer også til at beslutte den videre handling på baggrund af jeres refleksioner og vurdering. Til sidst kan I anvende Skema til handling, så alle kender de næste skridt, der skal sikre, at jeres dialog og analyse kommer til at gøre en forskel for børnene i jeres dagtilbud.

Selvevalueringen henvender sig til pædagogisk personale med en leder som den, der fastsætter den overordnede ramme. Lederens rolle er derudover at understøtte proces- sen ved at tilrettelægge gode rammer for og sikre, at dialogen medfører nye eller justerede tiltag og i sidste ende en pædagogisk praksis i overensstemmelse med den styrkede pædagogiske læreplan.

Selve processen kan guides af fx en leder, en dagplejepædagog eller en pædagogisk konsulent. Processen kan gennemføres fx med en gruppe dagplejere, med personalet på én stue eller på tværs af flere stuer. I kan evt. skrive pointerne fra jeres dialog ned, så refleksioner fastholdes og kan deles med resten af personalegruppen.

9 punkter i læreplanInden du går i gang - læreplan