Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samspil og Relationer

 Samspil og Relationer

Faktaboks - samspil og relationer

Reflektér:

Gennemgå refleksionsspørgsmålene. I skal tage udgangspunkt i jeres daglige praksis og gerne komme med konkrete eksempler.

  1. Hvad kendetegner de situationer, hvor vi oplever et nærvær mellem os og børnene, og vi er fordybede sammen?
    Hvad skal der til, for at nærvær og fordybelse opstår? Hvad kan vi gøre for at få mere af det?
     
  2. Hvornår oplever vi, at vi ikke er tilgænge­lige for børnene og ikke har mulighed for at reagere på deres behov?

Hvad kendetegner de situationer, og hvad kan vi gøre anderledes for at ændre på dem?

  1. Hvordan kommunikerer vi med børnene, både kropsligt og sprogligt, i forskellige situationer?

Hvad oplever vi, er en god kommunikation mellem os og børnene? Har vi fokus på at spørge ind til børnenes oplevelse med åbne spørgsmål som:
”Kan du fortælle mig, hvad der skete?”
”Hvordan kan vi løse det sammen?”
”Hvilke andre ideer kan du komme i tanke om?”

4. Hvordan kan vi understøtte det enkelte barns trygge tilknytning gennem det pæda­gogiske arbejde med hele børnegruppen?

 

Vurdér:

I hvilken grad har vi fokus på disse tilgange i vores arbejde med at skabe gode samspil og relationer

Diskutér og vurdér spørgsmålet med udgangspunkt i jeres praksis den seneste måned. Der er valgt tre tilgange til at skabe gode samspil og relationer. I kan supplere med flere tilgange.

Vurdér samspil

Beslut:

Hvordan vil vi styrke de dele af vores pædagogiske praksis, hvor vi har vurderet, at der er behov for udvikling?

Tag stilling til, hvilke behov I har for udvikling. Overvej de fire tiltag i cirklen, og beslut jeres næste skridt.

Beslut Samspil